2017 m. rugpjūčio 15 d. 11 val. kviečiame paveldo draugus į Žemynos Žolinių šventę ant Vainagių piliakalnio, Kelmės raj. (žiūrėti čia)
11.00 Renkamės. Žolynų rinkimas, kūrinių iš žolynų darymas ir Perkūno medžio puošimas.
Apie 12.00 Žolynų šventinimo ir Žemynėliavimo apeiga.
Po apeigos bendri pietūs. Po pietų pasivaikščiojimas, pauogaujant ir pagrybaujant Vainagių miško pažintiniu taku.
Atsivežkite šiuometinio derliaus palaiminimui (vaisių, daržovių, javų, žolynų), senus praeitų metų žolynus aukojimui ant aukuro, vaišių pietums bendram stalui, patiesalą atsisėdimui ant žemės. Apranga pagal oro sąlygas, pageidautini tautiniai motyvai.
Paiteiravimui tel. 860091403 (Darius Ramančionis)
Rengėjai: Šiaulių gamtos ir kultūros paveldo apsaugos klubas „Aukuras“
Maloniai kviečiame atvykti į XVII respublikinį teatrų festivalį „Atvyk, pamilk, pasilik… Kurtuvėnuose, skirtą Povilo Višinskio vardo prizui laimėti, kuris vyks Kurtuvėnų dvaro ratinėje ir ne tik… š. m. liepos 22 d. (15-01) val., 23 d (11-18) val.
2017 m. birželio 10 d. ant Salduvės piliakalnio į kūrybinę akciją „Aukuras Salduvei“ susirinko per 30 Šiaulių gamtos ir kultūros paveldo apsaugos klubo AUKURAS narių ir bičiulių. Prisidedant prie Šiaulių jaunųjų gamtininkų centro rengiamos žemės meno parodos Talkšos ir Salduvės parkuose, ant Salduvės piliakalnio iš gamtinių medžiagų sukūrėme „Salduvės aukurą“, „Širdis-ten kur gamta!“, „Gėlių lizdą“, „Pievą prie Salduvės“. Taip prasmingai įprasminome Piliakalnių metus ir šventėme klubo 29 metų gimtadienį.
Salduvės aukuras
Aprašymas: Aukuras – tikras žemės menas, iš velėnos ir akmenų. Senovės gamtmeldžių gamtos ir žmogaus darnos pasaulėžiūros priminimas. Piliakalnio karūna nušvisianti ugnimi Baltų vienybės dieną. Kūrėjai: Šiaulių gamtos ir kultūros paveldo apsaugos klubo „Aukuras“ nariai ir bičiuliai.
Širdis-ten kur gamta!
Aprašymas: Nesaugiai, ne tam skirtoje vietoje sukurtas laužas, palieka ”randus” gyvojoje žemėje. Sausi, išdegę medžiai aplink.
Tiltas-tai kelias nuo neatsakingo požiūrio link harmonijos su gamta.
Mūsų širdys plaka dėka jos, skleidžiančios ramybę, grožį, kvapus, spalvas ir paguodą. Mylėdami žemę, ją puoselėjame, ji mums už tai atsidėkoja suteikdama gyvybę. Nemeilė gamtai atima iš mūsų džiaugsmą. Tai užburtas ratas, tačiau žmogus yra nuolat tobulėjanti, besikeičianti, naujų galimybių, gražesnio gyvenimo ieškanti būtybė, todėl niekada nėvelu pasukti teisingu keliu, kuris veda į meilės ir darnos su gamta kupiną rytojų. Kūrėjai: Kristina Blantaitienė, Silvija Navickė, Greta Česnauskytė, Miglė Česnauskytė.
Gėlių lizdas
Kūrėjai: Viltė Vainauskaitė, Aistė Ramančionyte.
Pieva prie Salduvės
Kūrėja: Eivydė Vainauskaitė.
1988 m. birželio 6 d. buvo įkurtas klubas AUKURAS – visuomeninė gamtos ir kultūros paveldo puoselėtojų organizacija. 2017 m. birželio 10 d. (šeštadienį) 16 val. klubo narius ir paveldo draugus kviečiame kartu švęsti klubo 29-ąjį gimtadienį ant Salduvės piliakalnio. Įprasmindami Piliakalnių metus rengsime kūrybinę akciją „Aukuras Salduvei“. Piliakalnio aplinkoje kursime žemės meną, dainuosime, šoksime ratelius, muzikuosime, vaišinsimės gimtadienio pyragu. Dovanų atsinešti po didesnį akmenį, vaišių bendram stalui, sumanymų ir priemonių žemės menui kurti. Apranga pagal oro sąlygas su tautiniais motyvais.
Daugiau teirautis tel. 860091403 (Darius).
Iki susitikimo ant Salduvės.
RUGSĖJO DVIDEŠIMT ANTROJI – RUDENS LYGĖ IR BALTŲ VIENYBĖ
Širdžių darna ir ugnių sąšauka
IV dalis
(tęsinys, pradžia 2016-08-12 d. www.aukuras.lt )
Galiausiai 1992 metais Eglės Plioplienės, dabar jau visiems gerai žinomos tautinių papročių gaivintojos, visuomenės veikėjos ir įvairiausių tautinių švenčių rengėjos, rūpesčiu sumanyta saulei ir dievams už skalsą, derlių ir kitas vasaros gėrybes paaukoti, kaip nuo seno įprasta, ožį. Mintis daug kam patiko ir netgi buvo palaiminta paties N. Vėliaus. Skulptoriai Daumantas Kučas, Algis Kuzma ir Šarūnas Arbačiauskas ant Tauro kalno iš šiaudų padirbdino nediduką oželį, kuris gausaus būrio gerbėjų skambiom liaudies giesmėm apgiedotas ir gražių apeigų palydėtas kaitriame lygiadienio lauže dangun išrūko. Tas pat nutiko ir per 1993 metų rudens lygę.
1992 metais Eglės Plioplienės, dabar jau visiems gerai žinomos tautinių papročių gaivintojos, visuomenės veikėjos ir įvairiausių švenčių rengėjos, rūpesčiu sumanyta saulei ir dievams už skalsą, derlių ir kitas vasaros gėrybes paaukoti, kaip nuo seno įprasta, ožį. Čia matyti, kaip smagiai pleška V. Geraščenkos skulptūra „Ožių aukojimas“.
1994-aisiais skulptoriaus Daumanto Kučo šiaudinis ožys atsidūrė ant dailiai sukrautos malkų riesvės senamiestyje, Pilies gatvėje, prie Piatnickajos cerkvukės ir ten kėpsojo tol, kol senasis, padavimuose apdainuotas Ragučio aukuro akmuo į vietą stojos, kol rudens lygiadienių „žynys“ Ramūnas Abukevičius gražiausias Kornelijaus Platelio tam įvykiui sukurtas eiles skaitė, Vilniaus Romuvos krivis Jonas Trinkūnas aukurą naujoje vietoje senovinėmis apeigomis šventino, skambiausios ir seniausios lietuvių dainos aidėjo…
1995 metais skulptoriaus Donato Dumskio sukurtas didžiulis, daugiau kaip 6 metrų aukščio šiaudinis ožys, taipogi kuo skambiausiai apdainuotas, supleškėjo Gedimino kalno papėdėje. Aukojimą lydėjo iškilmingos apeigos: vasaros ugnis nuo Gedimino kalno buvo nunešta žemyn ir apgobta Žemutinėje pilyje, kad pavasario lygei išaušus ir vėl ant kalno pas žmones užkoptų.
1996, 1997, 1998 metų ožius gamino vis tas pats nenuilstantis Donatas Dumskis. Skulptūras jis papildė tam tikrais ženklais, žyminčiais kurį nors vieną šiltąjį metų mėnesį. Uždegant kiekvieną atskirą ženklą skambėjo geriausių Vilniaus giedorių dainuojamos senovinės lietuvių dainos, aidėjo nuostabūs Vydūno žodžiai.
1999 metais Vilniaus Kalnų parke pavyko surengti ligi tol nebūtus „Lygiadienio ugnies žaidimus“, kuriems skulptūras sukūrė Algis Garbačiauskas ir Kazys Venclova. O 2000-aisiais „Ugnies žaidimuose“ jau dalyvavo visas būrys skulptorių. Šitaip šiaudinio ožio aukojimas pamažu išaugo į kerinčią ugnies skulptūrų šventę, kurion pasidžiaugti menininkų sukurtomis liepsnojančiomis grožybėmis ir puikia muzika suplaukdavo minios žmonių.
Šiaudinio ožio aukojimas netruko išaugti į didžiulę ir didžiai įspūdingą ugnies skulptūrų šventę. Pamažu susidarė nemažas ugnies stebuklų sutvėrėjų būrys. Šioje nuotraukoje dalis jų: Stasys Juraška, Gediminas Piekuras, Eglė Plioplienė, Marius Grušas, Viktor Geraščenko, Rytas Belevičius, Kazys Venclovas, Kęstutis Musteikis, Arvydas Ališanka.
Be įprasto ožio, imta ręsti, pinti, rišti visokias įmantrias, sudėtingas, netgi judančias skulptūras. Kiekvienas kūrėjas stengėsi vis kitaip, vis išmaniau nustebinti šventės dalyvius. Pamažu susidarė nemažas ugnies stebuklų sutvėrėjų būrys: Donatas Dumskis, Arvydas Ališanka, Rytas Jonas Belevičius, Darius Bražiūnas, Marius Grušas, Algis Garbačiauskas, Viktoras Geraščenka, Stasys Juraška, Kęstutis Musteikis, Gediminas Piekuras, Kazys Venclovas. Sulig metais šventė plėtėsi, augo, gražėjo, pamažu „pasisėjo“ į kitus miestus ir ten sudygo savitais daigais, suvešėjo nebūtais želmenimis.
Štai jau vienuolika metų, kaip Baltų vienybės dieną ugnimis sumirga Gintaro įlankos vandenys Juodkrantėje. Ugnies skulptūras kurti ir Gintaro įlankoje statyti pradėjo tenykštis skulptorius Albertas Danilevičius. Pirmoji jo skulptūra „Ženklas“ suliepsnojo 2003 metais per vasarvidį (Rasas). Jau kitais, 2004 metais šio menininko darbas „Garnys“ buvo supleškintas Baltų vienybės garbei. Nuo tada kasmet pavasarį Kuršių nerijoje, Juodkrantėje plūkiasi skulptorių kuopa. Gintaro įlankoje jie palieka po įspūdingą nendrinę skulptūrą, o kartais net ir dvi. Per vasarą tos skulptūros džiugina praeivių akis, o rudenį, rugsėjo 22 dieną būna iškilmingai sudegintos, pagerbiant saulės palydas ir protėvių atminimą.
Juodkrantės Gintaro įlankoje ugnies skulptūras statyti 2003 metais pradėjo tenykštis skulptorius Albertas Danilevičius.
Brolių Kęstučio ir Vytauto Musteikių ugnies skulptūra „Mėnuo saulužę vedė“, skirta protėviams ir jų paliktiems padavimams pagerbti. Juodkrantė, Gintaro įlanka, 2012.
Musteikio ugnies skulptūra „Žaltys saulės saugotojas“, skirta seniesiems Lygės padavimams atminti. Juodkrantė, Gintaro įlanka, 2013.
Senovės lietuviai, kaip ir jų bočių bočiai, šią dieną džiaugdavosi skalsa, dėkodavo už ją, aukodami aukas ir degdami ugnis atsisveikindavo su žiemos poilsio iškeliaujančia saule. Pagaminti meno kūrinį, sudėti į jį savo išmonę, širdį, skirti jam nemažai laiko, jėgų ir kantrybės, o paskui sudeginti jį, kad trumpam plykstelėjusi liepsna pakerėtų šventės dalyvius, pakylėtų jų dvasią – tokia tapo šių dienų Lygės apeiga, tokia jos auka.
Baltų vienybės iškilmės Juodkrantėje tapo ypačiu, jaudinančiu reginiu. Skulptoriaus V. Musteikio „Krikštas“, skirtas atėjūnų krikščionybės nešėjų išnaikintoms baltų gentims atminti. Kvapą gniaužė bežiūrint į šią didingą liepsnojančią auką
Puikiai tinka ji ir protėvių atminimui pagerbti. Štai praėjusiais, 2014 metais, minint Gintaro įlankos liepsnojančių stebuklų dešimtmetį, Baltų vienybės dienai ir atėjūnų krikščionybės nešėjų išnaikintoms baltų gentims paminėti skulptorius Vytautas Musteikis skyrė net du darbus. Vieną jų pavadino „Krikštas“. Mat senais laikais, dar iki krikščionybės, protėviai kapus žymėjo ne kryžiais, o krikštais, vaizduojančiais Pasaulio medį – tiltą tarp šio ir ano pasaulių, be to, nuolatinio gyvasties atsinaujinimo ženklą.
Šį įspūdingą savo darbą Vytautas skyrė grobikų atėjūnų išnaikintoms baltų gentims atminti, kviesdamas tartum maldą kartoti SĖLIŲ, ŽIEMGALIŲ, NALŠĖNŲ, DELTUVIŲ, GALINDŲ, KURŠIŲ, PRŪSŲ, DAINUVIŲ, POLEKSĖNŲ, SŪDUVIŲ, JOTVINGIŲ, GUDŲ ir GUDONŲ vardus, nes jų dėka tebesame. Kol juos priešai niokojo ir žudė, Lietuva spėjo sutvirtėti ir šitaip įstengė išlikti. Todėl privalu su padėka minėti šias gentis kas kartą, kai pagalvojame apie savo šaknis, protėvius, likimą.
Tartum maldą privalom kartoti SĖLIŲ, ŽIEMGALIŲ, NALŠĖNŲ, DELTUVIŲ, GALINDŲ, KURŠIŲ, PRŪSŲ, DAINUVIŲ, POLEKSĖNŲ, SŪDUVIŲ, JOTVINGIŲ, GUDŲ ir GUDONŲ vardus, nes jų dėka tebesame. Kol juos priešai niokojo ir žudė, Lietuva spėjo sutvirtėti ir šitaip įstengė išlikti.
Deja, daugelio genčių net vardų nebežinome. Jos ištirpo tarp kitų tautų, kaip Pomeranijos ar Dnepro baltai arba nenuoramos keliauninkai gudai, kitaip gudonai. Atmintį apie pastaruosius savo raštuose atgaivino senosios baltų praeities tyrinėtoja Jūratė Statkutė-Rosales, pastebėjusi, kad šį vardą mini dar senovės graikų istorikas Herodotas (IXa.p.m.e.). Gudai, mūsų protėvių giminaičiai, kadais gyvenę į rytus nuo Vystulės (dabar Vyslos), laivais, pritaikytais ne tik plaukti, bet ir važiuoti, iš savo protėvynės nusidangino net į Pirėnų pusiasalį ir ten apsistojo. Apie tai mena Kastilijos (Ispanija) karaliaus Alfonso X Išmintingojo (1221-1284) metraščiai.
Kastilijos (Ispanija) karalius Alfonsas X, dėl iškilaus proto ir gilios išminties pramintas Išmintinguoju.
Gudonams pagerbti skulptorius padirbo tokį ratuotą laivą ir paleido jį pliuškentis tarp kuršmarių vilnių, o atėjus laikui užkūrė deglais, kad jis, kaip ir kitos skulptūros, kitos aukos protėviams ir dievams, nutviekstų Gintaro įlanką smagiais liepsnų liežuviais. Beje, reikšminga, kad sykiu su Vytautu ir kitais kūrėjais tą pavasarį petys petin darbavosi ir autorius iš Ispanijos, Chordi Navaras Navaretė (Jordi Navarro Navarrete).
Kartu su Vytautu Musteikiu, jo bičiuliu ir bendražygiu Dariumi Ramančioniu bei kitais šauniais darbštuoliais, baltų vienybės ugnių sąšaukos gaivintojais, noriu pakviesti visus ne tik užkurti ugnis Baltų vienybės dieną, ne tik laiku pranešti, kad jos būtų pažymėtos sąšaukų žemėlapy, ne tik atlikti tas priedermes ir apeigas, kurios jau atgaivintos, bet į gražų šventės vainiką įpinti dar vieną itin reikalingą paprotį: kūrendami ugnis ir mintydami apie savo būtį, dabartį ir ateitį, visi vienu metu su didžiausiu dėkingumu ir pagarba paminėkime kadais išžudytas gentis. Dainuodami dainas, giedodami giesmes, eidami ratelius apie šventąją ugnį ar šnekučiuodamiesi apie savo tautos ištakas bei tolyn vingiuojančius būsimų amžių kelius takelius vis kartokime ir kartokime, nesiliaukime kartoti jų vardus. Tarkime tuos pakiliai ir garsiai, kaip turi būti tariami didvyrių vardai. Nei sau, nei kitiems neleiskime jų užmiršti.
Tūkstančiai piliakalnių, alkų, milžinkapių ir kitų atmintinų vietų laukia juos branginančių žmonių ir šventos ugnies. Šventos, nes būtent ji mus vienija, šildo ir gelbsti, būtent ji atveria santalkos gėriui mūsų širdis, kaip ir kadaise. Padėkime jai įsižiebti vardan garbingos mūsų, baltų, praeities ir šviesios ateities. Ir vardan tų, kurie dėl jos galvas padėjo.
Jūratės Statkutės-Rosales atrastiems gudams-gudonams skirta V. Musteikio ir L. Petkevičiūtės ugnies skulptūra „Mįslingi gudonų keliai ir kelionės“.
Nuo 2015 m. rugsėjo 17 d. kviečiame susipažinti su Artūro Railos fotografijų paroda – projektu „Žemės galia. Mitologinis Vilnius”, Šiaulių universiteto bibliotekoje. Bus eksponuojami 5 didelio formato Artūro Railos meninės fotografijos darbai iš ciklo „Žemės galia“. Tai tik nedidelė dalis parodos ir sumanymo. Kviečiame apsilankyti parodos – projekto svetainėje http://www.raila.lt/zemes-galia/ , kur ne tik virtualiai pasivaikščiosite po visos parodos sales, bet galėsite pamatyti Vilniaus žemės galių žemėlį ir paklausyti pranešimų apie tai.
ARTŪRAS RAILA
Menotyrininko Kęstučio Šapokos tekstas su Artūro Railos komentarais (ištrauka)
Artūras Raila priklauso (niekada nepriklausiau jokioms grupėms, sektoms ar partijoms, nes įvairios interesų grupuotės yra linkusios savintis ‘nuosaikius’ ir sėkmingus atvejus) XX a. 9-jo deš. pabaigoje debiutavusių skulptorių „medinukų“ grupei (A. Lankelis, M. Šnipas, D. Narkevičius ir kt.), kurie, įtakoti (tai ne įtaka, tai to meto kontekstas, terpė) vyresnių kolegų V. Vildžiūno, M. Navako, P. Mazūro, G. Karaliaus, V. Urbanavičiaus), domėjosi skulptūros ir archetipo, identiteto, nacionalinės tradicijos santykiu …
… Raila nepastebimai įsiterpia į tiuningo meistrų pasaulį, tačiau esminė intervencija įvyksta, kai jis to pasaulio dalį instaliuoja Vilniaus šiuolaikinio meno centre, Berlyno meno akademijoje ir Lietuvos meno istorijoje. Vienas paskutinių, trukusių keletą metų, Railos projektų – „Žemės galia“ (2005-2012), kai Raila keletą metų bendravo su neopagoniškomis bendruomenėmis, galima sakyti, irgi įsiterpė į jų pasaulį. Ir vėl menininkas „nešališkai“ fiksuoja (na, metodas tas pats, tačiau labai ištobulintas. Manau, iki ribos.), tyrinėja šią (sub)kultūrą iš vidaus (tai ne subkultūra, bet lietuvių kultūrinio savitumo pagrindas), žinoma, galvodamas (?) apie jos reestetizaciją ar paradoksalizaciją šiuolaikinio meno kontekste…
Straipsnis apie parodą: Ženklas, mitas, miestas. Artūro Railos projektas „Žemės galia“ ŠMC. Kristina Pipiraitė. Septynios meno dienos.
Parodos Šiauliuose koordinatorius ir projekto „Baltų paveldas šiauliečiams“ rengėjas Šiaulių gamtos ir kultūros paveldo apsaugos klubas „Aukuras“, www.aukuras.lt
Lietuviai nuo senų senovės gerbė liepas, laikė gyvybės medžiu, deivės Laimos buveine. Tikima, kad liepos viršūnėje deivė Laima pasivertusi gegute iškukuoja likimą. Šeimoje gimus mergaitei buvo sodinama liepa.
Lieporių kaime yra vienintelis Šiaulių miesto teritorijoje esantis valstybės saugomas gamtos paveldo objektas – Lieporių liepos. Trys liepos milžinės augančios lauko viduryje yra Lieporių kaimo pažiba. Kaimo apylinkėse liepų augta nuo seno. Archeologai čia buvusio IV a. šulinio dugne yra atradę iš liepos žievės padarytą kibirėlį. Kalbininkas K.Būga kaimo pavadinimą kildino nuo žodžio liepa.